شهیدی که روز خبرنگار به نام او جاودانه شد

شجاعت و ایثارگری شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در مزار شریف موجب شد که روز شهادت او با تصویب شورای فرهنگ عمومی روز «خبرنگار» نام گیرد و در تاریخ رسانه جاودانه شود.

به گزارش مفدا،‌ سال ۱۳۷۷ شهید محمود صارمی از خبرنگاران خدوم و صدیق خبرگزاری جمهوری اسلامی که به ‌عنوان نماینده خبرگزاری در دفتر این بنگاه خبری در شهر مزارشریف کشور افغانستان مشغول فعالیت بود که با حمله گروهک تروریستی طالبان شربت شهادت را نوشید و شورای فرهنگ عمومی ۱۷ مرداد ماه را از سال ۱۳۷۸ (یک سال بعد از شهادت محمود صارمی) به یاد این شهید بزرگوار روز خبرنگار نامید.

شهادت زیباترین واژه ایست که بهشت را بهشت می‌کند و شهید با انتخاب مسیری الهی سبکبار کوله بار رستگاری خویش را پیش می‌برد چرا که روح بزرگش در قفس دنیا نمی‌گنجد و غم ها و رنجهای دنیا را بردوش می‌کشد که انسانیت تا انتهای تاریخ زنده و قامتش در زیر رنج‌ها و غم ها خمیده می‌شود تا فردای موعود راست قامتان جاودانه باشند.

شهدا چنان راهشان را زیبا می‌پیمایند که خدا هم عاشق آنها می‌شود چنان جان می‌سپارند که خدا خودش خون بهایشان می‌شود. در این میان شهدای خبرنگار که برای ثبت لحظات تقابل حق و باطل، برای ثبت لحظات ناب ایثار و گذشت هابیلیان در مقابل زور گویی قابیل صفتان سینه خود سپر تیربلا قرار دادند جایگاه ویژه ای دارند. همان ها که مصداق بارز آیه شریفه«إِنَّ اللَّهَ اشتَریٰ مِنَ المُؤمِنینَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ ۚ یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَّهِ فَیَقتُلونَ وَیُقتَلونَ ۖ وَعدًا عَلَیهِ حَقًّا فِی التَّوراةِ وَالإِنجیلِ وَالقُرآنِ ۚ وَمَن أَوفیٰ بِعَهدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاستَبشِروا بِبَیعِکُمُ الَّذی بایَعتُم بِهِ ۚ وَذٰلِکَ هُوَ الفَوزُ العَظیمُ» هستند.

خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را خریداری کرده، که بهشت برای آنان باشد. در راه خدا پیکار می‌کنند. می‌کشند و کشته می‌شوند. این وعده حقی است بر او، که در تورات و انجیل و قرآن ذکر فرموده است و چه کسی از خدا به عهدش وفادارتر است. اکنون بشارت باد بر شما، به داد و ستدی که با خدا کرده‌اید؛ و این است آن پیروزی بزرگ!آری پاداش الهی در برابر مجاهدت خدا بهشت است.

شهید محمود صارمی ۷ خرداد ماه ۱۳۴۷ در روستای چهاربره از توابع شهرستان بروجرد در استان لرستان و در خانواده‌ای متدین دیده به جهان گشود. در سال ۱۳۶۴ در رشته جغرافیای دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی پذیرفته شد. پس از گذراندن چند ترم راهی جبهه شد و به مدت ۱۷ ماه به مبارزه با دشمنان بعثی پرداخت. وی پس از اتمام تحصیلات در سال ۱۳۷۰ همکاری خود را با سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی آغاز کرد و در ۱۹ فروردین ماه ۱۳۷۱ به استخدام ایرنا درآمد. شهید صارمی در سال ۱۳۷۱ همزمان با ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، ازدواج کرد و در سال ۱۳۷۵ به عنوان مسئول دفتر ایرنا در شهر مزار شریف افعانستان منصوب شد.

وی پس از دو سال تلاش در امر خبر رسانی رویدادهای افغانستان در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ همراه با دیپلمات‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران به دست نیروهای طالبان به اسارت گرفته شد و در نهایت مظلومیت در مزار شریف افغانستان به شهادت رسید.

آخرین خبر شهید صارمی

«مزار شریف» سقوط کرد. هفدهم مردادماه ۱۳۷۷، این‌جا محل کنسولگری ایران در «مزار شریف» است، من «محمود صارمی» خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد «مزار شریف» شدند.

خبر فوری، فوری. «مزار شریف» به دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می‌شوند به من بگویید که چه وظیفه‌ای دارم»

اشتراک گذاری: