بخشی از تاریخ بابل ناپدید شده است/سرانه پزشک و تخت بیمارستانی در بابل، از بالاترین ها در کشور است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر سید علی مظفرپور در همایش ملی بابل شهر دارالمومنین در این دانشگاه گفت: ۱۴۲۶ تخت دولتی و ۱۶۸ تخت خصوصی جهت ارائه خدمات وجود دارد، اما مراجعات به بیمارستان های بابل بیش از حد ظرفیت آنها است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه اشغال تخت در بیمارستانهای این شهرستان همیشه بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد است که این حجم مراجعه، خدمت رسانی را مشکل می کند، گفت: از شهرها و استان ها و حتی از خارج از کشور مراجعه‌کننده داریم.
دکتر سید علی مظفرپور با ذکر این نکته که این دانشگاه در رتبه بندی تایمز رتبه دوم کشوری در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور را  کسب نمود، بیان داشت: بالاترین رتبه در سرانه پزشک به جمعیت را داریم و بیش از ۸۰ درصد مراجعات به پزشکان بخش خصوصی بابل، از خارج از این شهر است.
این مسئول ادامه داد: فقط عصر باستان و از صفویه به بعد تاریخ بابل را در اختیار داریم و تاریخ بین این دو دوره گم شده است و کمتر به آن پرداخته شده است که باید این تاریخ گرد آوری شود.

 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه شهر تاریخی ترنجه در ۱۶ کیلومتری جنوب بابل، محل تاریخی شهر قدیم بابل است، گفت: قدیمی ترین شهر تبرستان طبق اسناد، شهر ترنجه است که از زمان ساسانیان، آباد بوده است و در قرن ۹ به دنبال یک سیل، یا حمله تیمور، آسیب دید و سپس به محل جدید شهر بابل منتقل شد.


وی بیان داشت: مکتب طبی طبرستان، یکی از مهم ترین مکاتب طبی در فلات ایران می باشد که ابوالحسن ترنجی یا طبری از طبیبان متولد این شهر، در نیمه اول قرن ۴ هجری می باشد.


دکتر مظفرپور افزود: کتاب معالجات بقراطیه و کتاب علاج الاطفال (که اولین کتاب اطفال جهان است)، از نوشته های این حکیم بوده است .


این مسئول با ذکر این نکته که لازم است کارگروهی برای گردآوری تاریخ بابل و شهر ترنجه تشکیل شود، ادامه داد: باید افتخارات گذشته و حال به نسل جوان و نوجوان شناسانده شود.

اشتراک گذاری: