شیوه جدید زندگی ماشینی باعث افزایش مسمومیت‌ها در جامعه شده است

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر رضازاده معاون غذا و دارو دانشگاه گفت: شیوه جدید زندگی ماشینی و دسترسی آسان به انواع مواد شیمیایی، داروها، سموم و ... بدون داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات و هشدارهای مربوط به آن، شیوع مسمومیت های اتفاقی و تعمدی را در جامعه به میزان زیادی افزایش داده است.

دکتر محسن رضازاده معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که هفته اول آبان ماه هر سال هفته ملی پیشگیری از مسمومیت‌ها می باشد و شعار سال جاری «سلامتی را با افزایش آگاهی و اقدام پیشگیرانه از مسمومیت‌ها محافظت کنیم» نامگذاری شده، بیان داشت: در این هفته تلاش می شود با اطلاع رسانی دقیق و به موقع تا سرحد امکان از بروز کلیه مسمومیت ها، خصوصاً مسمومیت های دارویی جلوگیری گردد. 
وی تصریح کرد: ارتقاء فرهنگ و دانش عمومی جامعه در خصوص پیشگیری از مسمومیت ها و نحوه اجرای آن در محیط منزل و کار، آموزش نحوه انجام اقدامات اولیه و ضروری درمانی در هنگام بروز مسمومیت، ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه اهداف کلی برگزاری این هفته می باشد.
این مسئول در همین راستا ادامه داد و گفت: کاهش مرگ و میر ناشی از مسمومیت ها، کاهش مراجعه به اورژانس ها، ارتقاء دانش جامعه در خصوص داروها، مواد شیمیایی و سموم، آموزش در جهت پیشگیری از مسمومیت های اتفاقی و شغلی، کاهش هزینه های مربوط به درمان مسمومیت های دارویی و شیمیایی در جامعه، آموزش نحوه برخورد با موارد مسمومیت در منزل، آموزش عمومی نحوه برخورد با حوادث شیمیایی از دیگر اهداف هفته پیشگیری از مسمومیت بوده است.

گفتنی است : شعار هفته پیشگیری از مسمومیت ها در سال جاری:" سلامتی را با افزایش آگاهی و اقدام پیشگیرانه از مسمومیت‌ها محافظت کنیم " می باشد.

 روز شمار هفته پیشگیری از مسمومیت ها در سال 1402 به شرح ذیل می باشد

دوشنبه۱۴۰۲/۸/۱: روز پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی از داروها ‏

سه شنبه ۱۴۰۲/۸/۲: روز پیشگیری از مسمومیت ها در کودکان

چهارشنبه ۱۴۰۲/۸/۳: روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و منوکسید کربن ‏

پنج شنبه ۱۴۰۲/۸/۴: روز پیشگیری از مسمومیت با مواد غذایی، قارچ ها و گیاهان سمی‏

جمعه ۱۴۰۲/۸/۵: روز پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی، مواد شیمیایی (شامل:‏ اسید، قلیا و شوینده های خانگی، فرآورده های نفتی، فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و باتری مینیاتوری) ‏

شنبه ۱۴۰۲/۸/۶: روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی جانوران سمی

یکشنبه ۱۴۰۲/۸/۷: روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، مواد محرک و الکل ‏

همشهریان محترم می توانند به منظور دریافت پاسخ هرگونه پرسش در مورد مسمومیت های دارویی، موارد مصرف دارو، عوارض جانبی و یا پرسش هایی از این دست با شماره تلفن ۱۹۰ و ۳۲۲۰۰۹۵۸  تماس بگیرند .

 

اشتراک گذاری: