مازندران ، دومین استان سالمند کشور است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل از مازندران بعنوان دومین استان سالمند کشور خبر داد و گفت: ۸۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان بابل سالمند هستند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکترمحمدرضا عادل مشهدسری گفت: بهبود شرایط زندگی، افزایش طول عمر و افزایش امید به زندگی منجر به افزایش جمعیت سالمندان در تمامی جهان شده است.

دکتر محمدرضاعادل مشهدسری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: ایران هم با ۱۱ درصد جمعیت سالمند از این قاعده مستثنی نیست و طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی طی ۲۶ سال آینده تعداد افراد سالمند تقریبا ۲ برابر خواهد شد.

وی ادامه داد: مازندران دومین استان سالمند کشور است و روند پیر شدن جمعیت مازندران به نسبت آمار کشوری با شتاب بیشتری در جریان است.

این مسئول در ادامه افزود: ۸۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان بابل سالمند هستند که ۵۶ درصد در شهر و ۴۴ درصد در روستا سکونت دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: ۴۸ درصد میانسال، ۱۷ درصد نوجوان، ۱۵ درصد سالمند، ۱۵ درصد جوان و ۵ درصد کودک ، هرم سنی جمعیت شهرستان بابل را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: اعلام ممنوعیت توزیع رایگان اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری، برگزاری آموزش مجازی و چهره به چهره ی فرزند آوری به هنگام، پیامدهای تک‌فرزندی و مشاوره فرزند آوری برای زنان واجد شرایط از مجموعه اقدامات انجام‌شده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل بوده است.

دکتر عادل همچنین در ادامه افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی با عناوین ازدواج به هنگام و نقش ازدواج در سلامت و پیشگیری از سقط و تأثیر سقط‌جنین بر سلامت مادر ویژه بانوان گروه هدف برنامه در سطح مراکز شهری و روستایی، برگزاری منظم جلسات ماهانه قرارگاه جوانی جمعیت در دفتر ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی بابل، برگزاری کلاس های آموزشی و مشاوره پیش و پس از ازدواج برای جوانان و خانواده‌های آنان از دیگر اقدامات معاونت بهداشتی می‌باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: ارائه آموزش مهارت زندگی و روابط بین فردی جهت پیشگیری از طلاق، آموزش پیشگیری از عوامل قابل‌اجتناب ناباروری و راه‌اندازی مرکز ناباروری سطح ۲ حضرت فاطمه الزهرا (س)، برگزاری کلاس‌های آموزشی ترویج ازدواج آسان به مناسبت هفته ازدواج و برگزاری دوره‌های آموزشی عوامل خطر در بارداری در راستای بارداری و زایمان ایمن و ترویج زایمان طبیعی نیز انجام‌شده است.

وی در ادامه بیان داشت: تشویق همکاران و مادران باردار دارای فرزند سوم یا بیشتر با اهدای کارت هدیه به مناسبت هفته ملی جمعیت و تقدیر از همکاران بهورز در مراسم جشن روز بهورز توسط ریاست محترم دانشگاه که بهترین عملکرد را درزمینه ارتقای نرخ باروری کلی یا TFR داشتند ، بوده است.

این مسئول اذعان داشت: نتیجه این اقدامات افزایش نرخ باروری کلی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بوده است که انشالله با استعانت از درگاه حضرت باریتعالی و مجموعه تلاش همکاران خدوم این دانشگاه ، در زمینه ترویج ازدواج و فرزند آوری ، در سالهای آتی شاهد رشد بیشتر جمعیت این شهرستان باشیم.

 

اشتراک گذاری: