آغاز مرحله اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون در بابل

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل، مراسم افتتاحیه مرحله اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون با حضور امام جمعه بابل، فرماندار، معاونین و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی بابل روز جمعه ۱۷ خرداد همزمان با سراسر کشور برگزار شد.

دکتر مصطفی جوانیان در این مراسم گفت: مرحله اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون از ۱۷ خرداد آغاز شد و مردم عزیز می توانند به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، خانه های بهداشت، پایگاه های بهداشتی و بیمارستانها برای کنترل رایگان فشار خون مراجعه نمایند.
وی با اشاره به اینکه هدف برنامه ما اندازه‌گیری ۵٠ درصد از افراد بالای ٣٠ سال برای سنجش فشار خون می باشد، گفت: در این طرح باید فشار خون بیش از ۱۵۰ هزار نفر در شهرستان بابل را اندازه‌گیری کنیم و پیش بینی می شود از این تعداد حدود ۵۰ هزار نفر بیمار با فشار خون بالا باشند که تا کنون بیش از ۴۰ هزار نفر از آنان شناسایی شده اند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه بیمارستان‌های خصوصی و دولتی، درمانگاه‌ها، مراکز بهداشتی و پایگاه‌های موقت در سطح شهر در بازه زمانی ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر به صورت رایگان کنترل فشار خون را انجام می‌دهند، گفت: در این طرح علاوه بر اینکه فشار خون افراد ثبت می‌شود، اطلاعات لازم را در راستای تغذیه سالم و پیشگیری از بیماری ها نیز به آنها ارائه می گردد.
وی بیان داشت: بیماری فشار خون بالا، اصلی ترین عامل خطر قابل تغییر در ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماریهای قلبی در جهان و ایران است.
دکتر جوانیان افزود: در سال ۲۰۱۷، بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در سطح جهان به علل مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده اند و بر اساس برآوردهای انجام شده در سال ۱۳۹۶، در اثر بیمارهای مرتبط به فشار خون بالا ۹۷ هزار نفر در ایران جان خود را از دست داده اند. 
وی گفت: تنها ۶۰ درصد بیماران مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع دارند و تنها پنجاه درصد بیماران مبتلا به فشارخون بالا برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می کنند.

 

اشتراک گذاری: