برگزاری کارگاه پیشگیری از مصرف مواد مخدر

به گزارش مفدا بابل؛ کارگاه پیشگیری از مصرف مواد مخدر ویژه سرپرستان خوابگاه‌ها و همکاران معاونت فرهنگی ودانشجویی توسط اداره مشاوره و سلامت روان، سه شنبه ۱۴ مرداد در سالن فرهنگ معاونت برگزار شد.

سروان محمدنیا، افسر پلیس مبارزه با مواد مخدر در خصوص انواع مواد و اثرات آن‌ها، باورهای شایع و اشتباه در مورد اعتیاد وخصوصیات معتادین مباحثی را مطرح کرد.

این پلیس مبارزه با مواد مخدر در خصوص مراحل اعتیاد به مواد مخدر گفت، کسی که برای بار اول مواد مصرف می‌کند به مقدار ۲۸۰۰واحد برای شخص مصرف کننده لذت ایجاد می‌کند و این لذت وسرخوشی برای فرد احساس رضایت می‌کند تا فرد خواستار تجربه مجدد این سرخوشی شود و به سمت تکرار آن مواد سوق ‌یابد و به همین دلیل خانم‌ها به علت احساس وابستگی بیشتر، ۲سال بعداز اولین مصرف به معتادان تزریقی تبدیل می‌شوند ولی این مدت زمان برای اقایان ۵ سال است.

سروان محمدنیا همچنین برخی ویژگی‌های معتادان را برشمرد که از جمله این ویژگی‌ها، دوری جستن از دوستان وبستگان است زیرا می خواهند احوالشان برآنان مشخص نگردد. افراد معمولا دچار کاهش وزن می‌شوند، ساعت خوابشان متغیر است، به ورزش وکارهای جسمانی علاقه ای نشان نمی دهند، حالت چرت مکرر دارند، به کار، شغل وخانواده بی‌علاقه می‌شوند، معمولا تمایلی به تمیز نگه داشتن خود ندارند، دچار مشکلات گوارشی می شوند، اندازه مردمک چشم شان تغییرمی‌کند، خبرترک اعتیاد دیگران را تکذیب می‌کنند و دچار سرفه‌های مزمن می‌شوند.

در ادامه این کارگاه، دکتر مریم‌ تقوی، کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی به بیان موضوعات ودلایل روانشناسی مصرف مواد مخدر پرداخت. تقوی مواد مخدر را به سه دسته کندکنندها، محرک‌ها و توهم‌زاها تقسیم بندی کرد:

کندکننده ها که فرد درد را احساس نمی‌کند و کندتر می‌شود مانند تریاک، هیروئین، کراک، ترامادول.

محرک ها که باعث افزایش انرژی و تمرکز فرد می‌گردد مانند اکستازی، شیشه و ریتالین.

توهم زاها که توهم را زیاد می کند مانند حشیش، ال اس دی.

این کارشناس سلامت روان در خصوص این‌ که چرا افراد مواد مصرف می کنند دلایلی از جمله شاد شدن، کم کردن دردها، فکرنکردن به مشکلات، داشتن شخصیت اعتیاد پذیر، ناتوانی در نه ‌گفتن به فشار دوستان، داشتن افسردگی وسایر مشکلات روحی ودر دسترس بودن را عنوان کرد.

تقوی همچنین خاطر نشان کرد، اولین قدم برای پیشگیری از سوءمصرف مواد، آشنایی وآگاه سازی با انواع مواد مخدر ونشانه‌های استفاده از آن است ودر مراحل بعدی فراهم کردن امکانات تفریحی وبرنامه های شاد، غربال‌گری روانی ومداخله به موقع روانی برای گروه‌های آسیب‌پذیر و آموزش مهارت زندگی دانست.

 

اشتراک گذاری: