پایبندی به اخلاق مداری در زمینه های آموزشی، اداری، پژوهشی و درمانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل در اولین همایش منطقه ای اخلاق محور گفت: در دانشگاهها اخلاق باید در همه زمینه های آموزشی، اداری، پژوهشی و درمانی وجود داشته باشد و دینی بودن حکومت در ایران، مسئولیت دانشگاهها را در پرداختن به امور اخلاقی چند برابر می کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر سید فرزاد جلالی در اولین همایش منطقه ای اخلاق محور با اشاره به اینکه اخلاق در لغت به معنای خلق و خوی و عادات است که مطابق با عقاید و ارزشهای ما شکل می گیرد، بیان داشت: بر اساس جهان بینی دینی، کمال انسان در رسیدن به خداوند است و لذا عملی اخلاقی خواهد بود که انسان را در رسیدن به این هدف یاری کند.

وی گفت: رایج ترین معنای اصطلاحی اخلاق در میان اندیشمندان اسلامی عبارتست از صفات و ویژگیهای پایدار در نفس، که موجب می شوند کارهای متناسب با آن صفات به طور خود جوش و بدون نیاز به تفکر و تأمل از انسان صادر شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه علم اخلاق علمی است که با معرفی انواع خوبیها و بدیها، راههای کسب فضائل و ترک رذایل را می آموزد، گفت: هدف علم اخلاق، آموزش شیوه رفتار انسانها است و پایبندی به اخلاق، وجه ممیزه حیات انسانی است و هدف عالی دین اسلام نیز، تکمیل مکارم اخلاقی می باشد.

دکتر سید فرزاد جلالی خاطر نشان کرد: حیا و راست گویی، نیکی کردن و امانتداری، صله رحم و میهمانداری، حمایت از دوست و همسایه، پایمردی و عطای سائل از مکارم اخلاقی مورد توصیه پیامبر اکرم (ره) بوده است.
وی با اشاره به این نکته که متاسفانه وضع اخلاق در جوامع و دانشگاهها رو به افول است، بیان داشت: مقایسه وضع اخلاقی جوامع امروزی با جوامع گذشته موید این موضوع است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: مکارم اخلاقی و فضائل رو به افول و بد اخلاقی ها و رذایل رو به افزایش است وجود چند ده میلیون پرونده در قوه قضائیه موید این است که دنیای امروز و دانشگاهها گر چه سرشار از پیشرفت ها است ، ولی محتاج اخلاق و معنویت است و تنها نباید از دانشگاهها انتظار اخلاق محوری را داشت بلکه جوامع، حکومتها دولت ها ، مجلس ها و همه و همه باید اخلاق محور باشند. 

این مسئول اظهار داشت: متاسفانه موضوع اخلاق در دانشگاههای کشور مغفول مانده و نتوانسته ایم در حوزه اخلاق دانشگاهی مباحث تئوریک تولید کنیم. پرداختن به اخلاق به عنوان یک ماموریت برای دانشگاههای بزرگ دنیا تصویر شده است و آنها موظف هستند در حوزه اخلاق بیانیه داشته و موضع خود را در مباحث اخلاقی به صراحت بیان کنند ولی در مرحله عمل بازخورد و اثری از آن دیده نمیشود.
دکتر جلالی با بیان اینکه در دانشگاهها اخلاق باید در همه زمینه های آموزشی، اداری، پژوهشی و درمانی وجود داشته باشد، بیان داشت: دینی بودن حکومت در ایران، مسئولیت دانشگاهها را در پرداختن به امور اخلاقی چند برابر می کند.
دکتر سید فرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: امید است طرح مشکلات موجود و بحث و بررسی معضلات در چنین گرد همائی هایی موجب تعالی اخلاق در دانشگاهها ی کشور شود. 
وی تصریح کرد: در قرآن کریم بر رشد اخلاق انسانها تاکیده شده و از اهداف رسالت پیامبران شمرده و در نظام اخلاقی قرآن دو مفهوم بر و تقوا بیشترین اهمیت را دارند.
 

اشتراک گذاری: