درج مطالعه عضو هیات علمی دانشگاه در بخش سلامت خبرگزاری Reuters Health Information

روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، از درج مطالعه عضو هیات علمی دانشگاه با موضوع شیوع جهانی عفونت انگلی توکسوکاریازیس در بخش سلامت خبرگزاری Reuters Health Information خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر علی رستمی عضو هیئت علمی دانشگاه درباره این مطالعه گفت: نتایج مطالعه درباره شیوع جهانی عفونت انگلی توکسوکاریازیس نشان دادند تقریبا یک پنجم جمعیت دنیا سابقه ابتلا به این عفونت را دارند. و عفونت توسط کرم های نماتودی از خانواده آسکاریس به نام توکسوکارا بوجود می آید و مخزن اصلی این انگل سگ و گربه می باشند.

وی با اشاره به اینکه این حیوانات، تخم های انگل را همراه با مدفوع در اماکن عمومی مانند پارک ها، سواحل و مزارع سبزیجات دفع می کنند، اذعان داشت: عفونت در انسان از طریق تماس با خاک و حیوانات و خوردن سبزیجات نشسته انتقال می یابد و در موارد نادری خوردن گوشت خام و نیم پخته می تواند باعث ایجاد عفونت در انسان گردد وکودکان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت هستند.

وی در همین راستا افزود: براساس نتایج این مطالعه تقریبا 20% از اماکن عمومی در ایران آلوده به تخم این انگل می باشد و شیوع عفونت در ایران تقریبا 6% است که البته با توجه به شرایط جغرافیایی، محیطی و اجتماعی متفاوت است. بر اساس چند مطالعه انجام شده در استان مازندران شیوع سرمی عفونت بین 20-25% گزارش شده است.

دکتر رستمی با اشاره به اینکه شیوع بالای این عفونت در جهان، افزایش آگاهی بخشی و آموزش بهداشت فردی بخصوص در جوامع پرخطر مانند کودکان در مورد این عفونت ضروری به نظر می رسد، گفت: اقدامات پیشگیرانه برای این عفونت شامل شستشوی دست ها پس از تماس با خاک و حیوانات خانگی و اهلی، شستن سبزیجات بر اساس استاندارد وزارت بهداشت و درمان مکرر ضد انگلی حیوانات خانگی مانند سگ و گربه می باشد.
وی عنوان کرد: این تحقیق یک مطالعه مشترک با دانشگاه Melbourne استرالیا بوده و با همکاری محققینی از دانشگاه های Baylor آمریکا وTrinity ایرلند، انجام گرفت. 
برای اطلاعات بیشتر به لینک https://www.medscape.com/viewarticle/923047 مراجعه نمایید .

اشتراک گذاری: