هشدار در خصوص عدم استفاده از قطره نفازولین جهت پیشگیری و درمان بیماری کووید-۱۹

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی بابل، دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو کشور طی اطلاعیه ای اعلام کرد بر اساس اطلاعات به دست آمده از طریق معاونت های غذا و دارو دانشگاه ها و دیگر منابع غیررسمی، متاسفانه مطلع شدیم از طریق انتشار صدای ضبط شده یک فرد غیر گروه پزشکی در فضای مجازی، توصیه به مصرف قطره چشمی نفازولین جهت پیشگیری و درمان بیماری کووید-۱۹ شده و ادعا شده است مصرف این دارو هیچ عارضه ای نخواهد داشت.

با توجه به این که  گسترش این گزارشات غیر علمی در خصوص تاثیر داروهای آلفاآگونیست های موضعی چشمی و بینی در پیشگیری و یا درمان بیماری کووید۱۹ در فضای مجازی می تواند تبعات سنگینی برای سلامت جامعه داشته باشد، ضمن هشدار در زمینه عدم مصرف خودسرانه همه داروها خصوصا قطره نفازولین در درمان کرونا، توجه هموطنان را به نکات ذیل جلب می نماییم:

 قطره ها و اسپری های بینی ضد گرفتگی یا احتقان ) دکونژستانت ( از جمله نفازولین، فنیل افرین و اکسی متازولین به صورت کوتاه مدت ) حداکثر ۳ روز ( در رفع احتقان بینی ناشی از عفونت های تنفسی و یا آلرژی کاربرد دارند. قطره های چشمی ضد احتقان ) دکونژستانت ( شامل نفازولین و فنیل افرین زینک در رفع احتقان و قرمزی چشم ها در آلرژی های چشمی کاربرد دارد. همچنین از قطره چشمی فنیل افرین برای تشخیص بیماری های چشم به عنوان گشاد کننده مردمک استفاده می شود.

 لازم به ذکر است استفاده از این داروها می تواند منجر به افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، گشاد شدن مردمک و حساسیت به نور، تشدید احتقان ) مصرف بیش از ۳ روز( و بی قراری شود. به علاوه استفاده از این داروها در جمعیت های خاص از جمله خانم های باردار و شیرده، بیماران دچار مشکلات قلبی عروقی مانند پرفشاری خون، سابقه سکته قلبی ) انفارکتوس میوکارد(، آنژین، گرفتگی عروق کرونر ) آترواسکلروز( مشکلات تیروئید ) ، هایپرتیروئیدی(، بیماری های پروستات، افزایش فشار داخل چشم )گلوکوم( و افتادگی پلک )پتوز( باید تحت نظر پزشک باشد و در مواردی که خودسرانه استفاده شود می تواند برای بیماران مشکلات جدی را ایجاد نماید.

 این داروها هیچ گونه اثر ضد ویروسی ندارند و هیچ شواهد علمی مبنی بر مفید بودن قطره ها و یا اسپری های بینی ضد احتقان ) دکونژستانت ( در پیشگیری و یا درمان بیماری کووید- ۱۹ وجود ندارد. لذا استفاده از این داروها برای پیشگیری و یا درمان بیماری کووید- ۱۹ توصیه نمی شود.

 تنها در مواردی که بیمار دچار احتقان بینی یا چشمی ناشی از بیماری کووید- ۱۹ شده باشد استفاده از داروهای ضد احتقان بینی یا چشمی با دوز مناسب به صورت کوتاه مدت و تحت نظر پزشک می تواند به رفع علائم احتقان )گرفتگی بینی یا چشمی( کمک کند.

 بیماران مشکوک به عفونت کووید- ۱۹ باید توسط پزشک معالجه شوند و بررسی ها و درمان های لازم بسته به شرایط بیمار انجام گردد.

 لذا به هموطنان گرامی توصیه می شود جهت درمان هر نوع بیماری خصوصا کووید-۱۹ ، ضمن مراجعه به پزشک، تنها به توصیه های متخصصین و همکاران گروه پزشکی و مطالب منتشر شده از طریق مراجع رسمی توجه نمایند و جهت حفظ سلامت خود از انجام اقدامات و انتشار مطالب بی پایه و اساس موجود در فضای مجازی جدا خودداری کنند.

اشتراک گذاری: