در پیشگیری از ابتلا موثرترین اقدام واکسیناسیون است/ ا‌ُمیکرون را دست‌کم نگیرید

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی بابل، دکتر مظفر پور از واکسیناسیون بعنوان موثرترین اقدام در پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون نام برد و گفت: در صورت ابتلا به اُمیکرون حتما قرنطینه خانگی را رعایت کنید.

دکتر سیدعلی مظفرپور «سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی بابل» با اشاره به اینکه در ابتدای پیک ششم کرونا ناشی از سویه اُمیکرون قرار داریم، گفت: در این سویه از کرونا علائم بالینی اولیه شباهت بیشتری به سرماخوردگی دارد، ولی متاسفانه سرایت پذیری بالاتری نسبت به سویه های قبلی دارد.

وی بیان داشت: علائم خفیف باعث نشود تا این بیماری دست‌کم گرفته شود، چون تجربه پیک‌های حاصل از سویه های قبلی نشان داد که به دنبال افزایش بروز بیماری موارد بستری هم افزایش یافته و با توجه به محدودیت تخت های بستری و بخش مراقبت ويژه وافزایش عوارض و مرگ و میر را خصوصا در گروه های پرخطر خواهیم داشت.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی بابل افزود: در پیشگیری از ابتلا موثرترین اقدام واکسیناسیون است که طبق مطالعات انجام شده دریافت کنندگان دوره کامل توصیه شده از انواع واکسن‌های موجود در صورت ابتلا علائم خفیف تری داشته و خطر پیشرفت به فرم شدید بیماری و مرگ و میر به طور قابل توجهی در آنها کاهش داشته است.

دکتر مظفرپور ادامه داد: رعایت پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه در کاهش بار ابتلا در جامعه از اقدامات مهم توصیه شده است.

وی اذعان داشت: علائم اولیه سویه اومیکرون بسیار شبیه سرماخوردگی است در صورت مبتلا شدن از مایعات کافی، سوپ‌های رقیق و درمانهای علامتی ساده جهت کنترل تب نظیر استامینوفن و آنتی هیستامین هایی نظیر دیفن هیدرامین جهت کنترل سرفه با مشورت پزشک خانواده خود استفاده کنید.

دکتر مظفرپور بیان داشت: همچنین استفاده از دمنوش‌هایی همچون بابونه و آویشن با توجه به مطالعات انجام شده در تسکین علامتی مراحل اولیه بیماری کمک کننده خواهد بود.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی بابل گفت: در صورت ابتلا حتما قرنطینه خانگی را رعایت کنید تا از ابتلای سایر افراد جامعه تا حد امکان پیشگیری شود.
این مسئول اظهار داشت: گرچه علایم ابتدایی این بیماری ممکن است به سرماخوردگی شبیه باشد، ولی کرونا سرماخوردگی نیست و در صورت عدم بهبودی طی ۳ تا پنج روز اول ابتلا خصوصا در گروه های پر خطر نظیر مبتلایان به دیابت، پرفشاری خون، نارسايي كليوي، قلبي، كبد، چاقي بيش از حد و دریافت کنندگان پیوند و داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی با توصیه های فوق با پزشک خانواده خود ارتباط برقرار کنید و همچنين در صورت بروز علایم خطر نظیر بی اشتهایی و ضعف و تب طول کشیده و پیش رونده، تنگی نفس و درد قفسه سینه اقدام و ارجاع به موقع صورت گیرد.

اشتراک گذاری: