نخستین بار در شمال کشور/ راه‌اندازی جدیدترین میز تشریح الکترونیک در دانشگاه علوم پزشکی بابل

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر جورسرایی از راه‌اندازی نسل جدید میز تشریح الکترونیک نسخه ۲۰۲۲ برای نخستین بار در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه شمال کشور در دانشگاه علوم پزشکی بابل خبر داد.

دکتر سیدغلامعلی جورسرایی رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه امروز موفق شدیم با همت مسئولین دانشگاه، دانشکده پزشکی، مدیریت گروه علوم تشریح در دانشگاه و اعضای هیات علمی گروه، دستگاه تشریح یار بعنوان مکمل کاداور یا کالبد برای دانشگاه تهیه نماییم، بیان داشت: دستگاه تشریح یار، مکملی برای افزایش سطح آموزش دانشجویان رشته های پزشکی،  پیراپزشکی، دندانپزشکی و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دستیاری می باشد.

دکتر جورسرایی افزود: بدون شک آموزش به روش سنتی بر روی جسد انسان مزایای خود را داشته، ولی با توجه به مشکلات تهیه جسد و هزینه بالای نگهداری و نیز عوارض مواد شیمیایی آن بر بدن در کنار استفاده از روش‌های نوین آموزش پزشکی باعث شده تا استفاده از میز تشریح الکترونیک با دقت علمی بالا جایگزین مناسبی باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: ارائه بیش از ۲۰ مدل جسد واقعی به‌طور کامل و یا قسمتی از بدن، ارائه مدل‌های شماتیکی بدن انسان، ارائه اطلاعات سه‌بعدی شده جسد حقیقی انسان و ارائه اطلاعات آناتومی رادیولوژیک شامل گرافی‌های ساده و رنگی، سی‌تی‌اسکن، ام آر آی و ... (با دارا بودن ۵۰۰۰ گرافی) از ویژگی‌های این دستگاه می‌باشد.

وی گفت: شبیه‌سازی بیش از ۱۵۰ مدل حرکتی سیستم اسکلتی عضلانی بدن انسان، مدل‌های تخصصی آموزش مغز و اعصاب با بیش از ۱۴۰۰ برش از ناحیه سر، آموزش مراحل مختلف دوره‌های تکامل جنینی انسان و نام‌گذاری مدل‌ها و اجزاء بر اساس رفرنس‌های معتبر بین‌المللی با دقت بالا در این دستگاه وجود دارد.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل عنوان کرد: از ویژگی جدید این دستگاه توانایی پشتیبانی از تکنولوژی واقعیت مجازی و توانایی پشتیبانی از تکنولوژی سه‌بعدی سازی اجساد هم‌زمان با انجام تشریح می‌باشد.

همچنین دکتر محمود شهشهانی مدیر پزشکی تشریح یار در حاشیه این راه‌اندازی بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی بابل اولین دانشگاه در شمال کشور است که توانست دستگاه الکتیو تشریح یاب با ورژن ۲۰۲۲ را نصب و راه‌اندازی نماید.

وی عنوان کرد: این دستگاه نسبت به مدل‌های قدیمی دیتایی، قابلیت این را دارد که ضمن تشریح جسدهای خود، دیتاهای سه‌بعدی جسدهای حین تشریح بطور اختصاصی برای دانشگاه به این دستگاه را اضافه نماید.

دکتر محمود شهشهانی با توجه به اینکه دستگاه تشریح یار قابلیت سه‌بعدی سازی اطلاعات سی‌تی‌اسکن، ام ار آی و همچنین مدل‌های شماتیک سه‌بعدی با دقیق‌ترین اطلاعات را دارد، گفت: دستگاه تشریح یار مدل‌های سه‌بعدی از جسدهای واقعی که در سایر دانشگاه های علوم پزشکی‌ وجود داشته را با نصب بر روی این دستگاه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی بابل قرار داده است. ایشان خاطر نشان نمود که این دستگاه حاوی آموزش سه بعدی و الکترونی دوره های مختلف تکامل بدن انسان (جنین‌شناسی) بوده و مقاطع بافت شناسی همه دستگاه های تشکیل دهنده بدن انسان را نیز دارا می باشد.

اشتراک گذاری: