امید به زندگی در ایران ۱۵ تا ۲۰ سال افزایش یافته است

معاون فناوری و تحقیقات وزیر بهداشت گفت: امید به زندگی و طول عمر در بین شهروندان ایرانی در مقایسه با سال‌های قبل از انقلاب ۱۵تا ۲۰سال افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر یونس پناهی در نخستین کنگره پژوهش و فناوری دانشجویان شمال کشور در دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این که، یکی از پیشرفت های چشمگیر ایران در حوزه بهداشت و درمان افزایش امید به زندگی از۶۰ سال به سن ۷۵ تا۸۰ سال است، تاکید کرد: افزایش امید به زندگی در ایران، علاوه بر موفقیت حیطه بهداشت و درمان، نشان از آن دارد که جمعیت ایران رو به پیری است و طرح جوانی جمعیت را باید جدی بگیریم.
دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: رشد جمعیت در شمال کشور شرایط خوبی ندارد و سن جمعیت در استان‌های شمالی از میانگین کشوری پایین‌تر است. اکنون میانگین فرزندآوری خانواده‌ها به زیر۲ فرزند رسیده و این آمار قابل قبول نیست .

 

یک هزار مرکز تحقیقاتی در کشور فعال است

معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان این که کشورمان در حوزه تحقیقات و پژوهش جایگاه مطلوبی دارد و ۱۰۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور فعال هستند، افزود: همچنین در کشور ۶۹پژوهشکده سلامت فعال است و ۴۶۵مجله تحقیقاتی در کشور منتشر می شود .


این مسئول اظهار داشت: اکنون دانشجوی ما باید در تولید علم و دانش نقش آفرین باشد و فقط مصرف کننده علم نباشند.


دکتر پناهی با اشاره به اینکه باید در کشور علم و دانش را به ثروت تبدیل کنیم، اظهار داشت: به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست که کشور ما دارای دانشکده های داروسازی باشد، اما دارو را وارد کنیم و از طرف دیگر دانشکده های متعدد شیمی داشته باشیم، اما مواد اولیه دارویی را از خارج تامین کنیم.


معاون وزیر بهداشت با تاکید بر این که تمام تحقیقات علمی و پژوهشی کشور باید به سمتی سوق داده شود که در جهت حل مشکل مردم باشد، ادامه داد: در دانشگاه نسل چهارم برای مردم و حل مشکلات آن ها اهمیت زیادی قائل هستند و ما هم باید در جهت تحقق دانشگاه نسل چهارم حرکت کرده و همه تلاش ما باید به گونه‌ای باشد که علم را متناسب با زمان خودش بیاموزیم. اکنون باید در جهت علوم جدید همانند پزشکی انفرادی، هوش مصنوعی و ژن درمانی حرکت کنیم.


وی با اشاره به اینکه باید به نیروی انسانی بها داد و نخبگان رشته ‌های مختلف پزشکی را جذب کرد تا فرار مغزها صورت نگیرد، افزود: دانشگاه نسل چهارم در حیطه اجتماعی و مردم، نیازهای جامعه را بررسی کرده و متناسب با نیاز جامعه، دنبال حل مسئله خواهد بود.


دکتر پناهی با اشاره به اینکه یکی از مأموریت‌ های جدی وزارت بهداشت تولید دانش، ایجاد قدرت در حوزه دانش و مراکز تحقیقاتی بوده است، عنوان کرد: برنامه ‌های تحول به دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور ارسال‌ شده است. مراکز تحقیقاتی باید جهت ‌دار شوند و این مراکز باید پاسخگو و در زمینه‌ی حل مسئله در راستای نیاز مردم فعالیت کنند.
 

دانشگاه علوم پزشکی بابل، میزبان نخستین کنگره پژوهشی دانشجویان شمال کشور

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر سیدعلی مظفرپور رئیس دانشگاه گفت: کنگره های پژوهشی دانشجویی هر ساله در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار می شوند. امسال نخستین کنگره دانشجویی پژوهش و فناوری دانشجویان کلان منطقه ای یک با مجوز وزارت بهداشت و با استقبال وسیع دانشجویان کل کشور در دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار شد. 


وی با اشاره به اینکه استقبال چشمگیر دانشجویان سراسر کشور از نکات قابل توجه این کنگره بود، اذعان داشت: در این کنگره پژوهشگران دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بحث، تبادل نظر و مشارکت در حیطه پژوهشی می نمایند که این خود موجب ارتقا بوده و در توسعه علم در کشور اثر خواهد گذاشت.

 

وی در حاشیه این کنگره گفت: سرمایه مهم کشور، نیروی انسانی توانمند است که بعد از انقلاب، تربیت شده اند. نکته نگران‌ کننده، جذب اعضای هیات و دانشجویان نخبه توسط کشورهای دیگر است که تهدیدی برای ادامه  رشد وضعیت سلامت و تولید علم کشور است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: وظیفه همه مسئولان کشور و وزارت بهداشت، فراهم نمودن تمهیدات لازم برای حفظ و نگهداری دانشجویان نخبه کشور می باشد تا سرمایه‌ های کشور، در جامعه خود مشغول ارائه خدمت شوند

 

 

 

اشتراک گذاری: